søndag den 27. november 2016

Leason learned

Jep, Leason learned, og nej vi er ikke tilbage på engelsk, men jeg må sige at indlæringskurven blev lidt højere på sidste tur end den plejer.

Turen gik fra Danmark til HellCross i Belgien. Eller nej, Turen gik mod Hellcross, for jeg havde kun sat mig 4 dages cyklen i sigte, så den totale distance på 950km havde jeg en go ide om ikke ville være muligt.

Ideen var fremsprunget i slut september, start oktober, i ved, dengang vi havde sommer midt i efteråret. Og hvor solen var høj og vinden mild.
Men allerede ugen før afgang kunne jeg se at opgaven var en lidt anden en håbet, og tanken om lækre timer i sadlen med massere af overskud så ud til at bort-blive.

Inden afgang havde jeg allerede overvejet at min sove situation så ud til at blive lidt kold, så der var indkøbt ekstra varmt soveposeinderlagen, som lovede helt op til 15 grader ekstra komfort. Det var jeg nu godt med på aldrig ville være muligt, men håbet om at det bare kune give en 3-4 grader ville være toppen.

Min sovepose skal siges er kun normineret til en komfort på 8 grader, men da jeg har et yderst lækkert underlag fra Expeed med en R rate over 4, var jeg sikker på det ikke var langt fra at frost nok skulle gå an.

Sidst var var det min tanke at købe mig en bivvy bag fra Seatosummit som jeg alligevel ville bruge til Arizona, men da alle pengene var gået til en udskiftning af min goe gamle Garmin Oregon300, så blev det ikke til noget.

Heldigvis var jeg så heldig at jeg et par dage inden afgang snakkede med en BP ven og han tilbød jeg kunne låne hans UL Bivvy bag, som både lovede at være åndbar og vandtæt. Herligt.

Mandag gik det så afsted, og jeg skal ikke komme ind på hvilken vej og så videre (Strava link til ruten) Men generelt startede jeg i Odense, cyklede syd på over Bøjden til Als, videre lang Gendarmstien mod Flensborg, videre ned til Rendsburg, krydsede Elben med færge 100km fra Hamborg, sydøst ned til Bremen, videre mod Arnheim, og slutligt ned til Einhoven.





  Turen var hovedsagligt på cykelstier, eller på mindre befærdet veje, som var en del af det tyske "cykel-netværk", men problemet var lidt at de generelt kun har cykelsti i den ene side af vejen, og utroligt nok var 95% af ruten for mit hensyntagen i den venstre side.. Helt fint, for jeg var meget alene på alle stierne, men da de fleste af mine timer i sadlen var mens det var mørkt, blev jeg konstant blændet af de modkørendes højrestillede lygter, samt alle lastbilerne gav deres modvindstryk konstant.

 Bemærk lige de i Holland selvfølgelig ikke har Biler, motorcykler, og knallertere på cykelstien.. men alligevel har 60km zone.. 

Næst skal det siges at man i tyskland har valgt at føre deres cykelstier ligesom deres fortov, i fliser, og for hvergang der er en udkørsel fra et hus eller en vej, kører "fortovet" ned til den, og op igen... det gør byerne møj irreterende at kører i, så under en del dytten valgte jeg at kører ude på vejbanen i alle byerne. Nok meget godt jeg ikke havde mit Danebrog bag på cyklen.







Som sagt tidligere stod det jo på en kold en af slagsen, og de to første nætter som jeg havde udendørs blev også af den friske slags. Første overnatning i en pavilion med læside i, næste nat i et busstoppe sted, nede på fliserne. Og med temperature omkring -2 til -5 er jeg glad for mit liggeunderlag kunne holde kulden fra fliserne ude.
Begge morgener stod jeg op til mere sne end dagen før, fint fint.. hvis det ikke var for solen så smeltede al den fine sne fra grene der så dryppede ned med iskold sjap sne...



Efter godt 600km var det super at komme til Tjeerd's lejlighed i Arnheim, hvor han sågar havde et varmt måltid og et par gode øl klar. En ven af hjertet.
4. dagen blev hurtigt kortet lidt af.  Tanken var egentligt at kører så langt jeg kunne nå, finde et B&B og vente på et pickup af Angus om fredagen.
Men da rygtet pludseligt lød at Angus alligevel skulle til Einhoven og spise aftensmad fredag aften inden han skulle hente mig, tænkte jeg det var bedre bare at nasse sig ind hos Peiter som Angus skulle til, og vente der, og kører med direkte derfra til Belgien og HellCross.



Og så.. HellCross...
Superfed event der ikke er at sammenligne med noget der er set i Danmark. Til eksemple kører man på ruten igennem en campingvogn, hvor der står et band og spiller inde i.

En stor stak folk der alle er der for at fyre den af, og have lidt race, men alle på en super afslappet måde. Hvis en ryter blev stoppet af en der drak sin øl midt på sporet.. so be it.. så måtte han jo vente, og måske få lov at drikke med imens.
Da det er en Cross event som er tiltænkt Singelspeed, så er de fleste også uden gear. Grundet min lidt lange tur derned havde jeg dog stadig gear på under løbet, men ingen problemer i det.
I den store Bikepile der blev lavet til Finalen blev en Speziliced Cruz Carbon geared crosser også begravet under en halv meter sand.. den kan umuligt have kørt specielt godt.

En stor tak til Angus for at sparke mig i retningen af Belgien, det bliver ikke sidste gang !!!
Og så en stak billeder jeg har stjålet diverse steder på nettet, da jeg ikke var ædru nok til selv at håndtere et kamera. Jeg vil lade billederne fortælle hvad der menes med Unik event





 Find mig og angus






Ingen kommentarer:

Send en kommentar